Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
02 oktober 2025

Internationale interesse voor Persoonlijk Leren bij MBO Utrecht

Het Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO) bracht een werkbezoek aan MBO Utrecht. In het kader van het internationale weekprogramma 'Voice of the Learner' namen ze een groep docenten en onderwijsprofessionals uit Wales mee.

Het bezoek stond volledig in het teken van Persoonlijk Leren.

Persoonlijk leren

Bij MBO Utrecht daagt Persoonlijk Leren studenten uit om zelf verantwoordelijkheid te nemen voor hun ontwikkeling. De docent ondersteunt dit proces door, in afstemming met het team en de student, de kaders te bewaken en leeractiviteiten te verrijken. Flexibiliteit voor de student is hierbij een belangrijk kenmerk.

Kennismaking met Scratch

Onze gasten maakten eerst kennis met de studenten en coaches van de opleiding Scratch. Deze opleiding legt de nadruk op autonomie en taakgericht leren, waardoor studenten zelf bepalen hoe zij hun leerroute vormgeven. Scratch biedt veel vrijheid: er zijn geen roosters, geen lokalen en geen toetsen, zodat studenten leren op een manier die bij hen past.

Tekst gaat door onder de afbeelding

Scratch-coach Thomas van Brink vertelt

In gesprek over vrijheid in het onderwijs

Na de lunch sprak de internationale groep met Anne Marie van Rooijen, Practor Persoonlijk Leren. Haar presentatie had als doel uit te leggen wat Persoonlijk Leren inhoudt en hoe je het een vaste plek in het curriculum kunt geven.

Tekst gaat door onder de afbeelding

Onze gasten luisteren aandachtig

 

Onderwijs is in elk land anders ingericht, maar onze collega’s uit Wales vonden haar visie op Persoonlijk Leren fascinerend en inspirerend. Ze zien zeker de meerwaarde van deze vrije manier van lesgeven voor zowel studenten als docenten. Of het eenvoudig te integreren is in het Welshe onderwijssysteem, blijft echter nog de vraag. Desondanks zijn er waardevolle connecties gelegd!

Nieuws