Eind maart wordt de RAI in Amsterdam het bruisende hart van Skills the Finals, een groot evenement voor mbo-talenten. Honderden Skills Heroes uit het mbo komen samen om hun vaardigheden te tonen in de finale van hun vakgebied. Van creatieve beroepen tot techniek en sport, dit event laat de veelzijdigheid van mbo-opleidingen zien en benadrukt het belang van mbo-beroepen in de praktijk.
In aanloop naar Skills the Finals vertellen we de verhalen van de Skills Heroes die namens MBO Utrecht hebben meegedaan aan de kwalificatiewedstrijden! Zo deed Angelos mee aan de kwalificatiewedstrijd voor Sport- en bewegingscoördinator.
Angelos is een tweedejaars sportstudent aan onze Sport Academie. Hij staat op een belangrijk punt in zijn opleiding. Volgend jaar moet hij een richting kiezen: buurtsportcoach, outdoor of lifestylecoach. Angelos kiest voor lifestylecoach, omdat hij graag met mensen werkt en hen wil helpen om een gezondere levensstijl te ontwikkelen. Daarna wil hij doorstuderen aan de ALO om gymleraar te worden.
Tekst gaat verder onder de afbeelding
Lesgeven is een belangrijk onderdeel van alle sportopleidingen. Er wordt veel aandacht besteed aan het creëren van een omgeving waarin studenten zich veilig voelen. Tijdens de introductieweek wordt er gewerkt aan teamgevoel en ook tijdens keuzedelen en Ardennenkamp leren studenten elkaar steeds beter kennen.
Daardoor heeft Angelos geleerd dat hij het superleuk vindt om les te geven. Zijn zelfvertrouwen is gegroeid in de opleiding, op zijn stage en in zijn werk in de fitnessschool. “In het begin vond ik het spannend om voor een groep te staan, maar door ervaring op te doen in de klas kreeg ik steeds meer zelfvertrouwen.”
Onder druk presteren past wel bij Angelos. Toen hij tegen zijn mentor zei, stelde die voor om deel te nemen aan de kwalificatiewedstrijd. “Het was een leerzame ervaring, vooral omdat ik niet precies wist wat ik ging doen. Dat maakte het spannend, maar het was ook goed om daarmee om te leren gaan.”
De voorbereiding ging goed, totdat Angelos last-minute ontdekte dat hij 2 thema’s had moeten voorbereiden. “We dachten dat we moesten kiezen voor een les in dans of in badminton. Maar pas 2 dagen van tevoren ontdekten we dat we niet konden kiezen, maar dat je ter plekke dans of badminton zou krijgen. Dus moest ik nog een avond van tevoren allemaal danspasje leren”, vertelt Angelos lachend.
Gelukkig kreeg hij uiteindelijk de opdracht om een badmintonles te geven aan scholieren uit groep 8. “Ik kon de groep goed uitleg geven en aan het einde van de les konden de leerlingen de onderhandse service goed uitvoeren,” zegt Angelos. Hij raadt deze ervaring zeker aan voor anderen die willen leren lesgeven en zichzelf willen ontwikkelen.
Angelos hoopt in de toekomst meer mensen te kunnen helpen met een gezonde levensstijl en dat mensen meer buiten gaan sporten in plaats van op hun telefoon of achter computergames te zitten. Voor toekomstige sportcoaches hoopt hij dat ze hun passie voor sporten kunnen doorgeven, ongeacht hun opleiding.