Naar de hoofdinhoud Naar de navigatie
Niveau 4 BOL 3 jaar

Marketing & communicatie specialist

Word expert in marketing en communicatie. Leer hoe je merken helpt te groeien door slimme campagnes en strategieën.

MBO-studenten marketing met elkaar in gesprek in de kantine

De opleiding

Bij de opleiding Marketing & communicatiespecialist leer je hoe je marketing- en communicatieplannen maakt en uitvoert.

Je onderzoekt doelgroepen, trends en statistieken van websites en social media. Op basis van die gegevens leer je de juiste keuzes maken. Gebruik je bijvoorbeeld een influencer of juist advertenties op Google? Vergroot je de naamsbekendheid van een bedrijf of webshop door de website te vernieuwen? Of door een voetbalelftal te sponsoren? Verder leer je hoe je een boodschap goed overbrengt, plannen beoordeelt en met budgetten omgaat.

Vanaf de start van je studie kies je al uit een van onze keuzedelen. Doordat je elk half jaar opnieuw kunt kiezen, maak je zelf de keuze om je breed of specialistisch te ontwikkelen.

 

Nu ben jij

creatief, communicatief en geïnteresseerd in hoe merken en producten gepromoot worden.

Straks leer jij

hoe je marketing- en communicatieplannen maakt, marktonderzoek doet en social media inzet.​

Later kan jij

werken als marketingmedewerker, social mediaspecialist of communicatiemedewerker bij diverse bedrijven.​
Studiejaar 2025-2026
Aanmelden

Waarom MBO Utrecht?

Je leert het beste door te ervaren. Bij MBO Utrecht werk je aan échte projecten, met fijne begeleiding. Je kent elkaar, het is gezellig en je ontdekt wat bij jou past. Zo groei jij op jouw manier, het draait om jou.

Vakken en stage

Vakken

Je krijgt beroepsgerichte vakken, zoals marketing, communicatie, marktonderzoek, social media, calculatie en online marketing.

Daarnaast volg je algemene vakken zoals Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap.

In leerjaar 2 en 3 heb je een dag in de week het BIZZNIZZ-project. Je gaat dan aan de slag met het uitvoeren van marketing- en communicatiewerkzaamheden voor echte bedrijven. Je bouwt dus meteen al wat ervaring op!

Stage

Zowel in leerjaar 2 als in leerjaar 3 loop je een half jaar stage bij een bedrijf of organisatie, vaak op de marketing- en communicatieafdeling. Je kunt op veel verschillende plekken terechtkomen. Denk bijvoorbeeld aan een groot commercieel bedrijf, een (online) marketingbureau, een gemeente, een muziektheater, een webshop en nog veel meer.

Lukt het niet om zelf een stageplaats te vinden? Dan helpen wij je daarbij.

Keuzedelen

Naast de basisopleiding bieden we vijf keuzedelen aan in leerjaar 1. Je krijgt één dag per week les hierin. Vanaf de start van je studie kies je al uit een van de keuzedelen voor het eerste halfjaar, in het tweede halfjaar kies je opnieuw een keuzedeel uit. Op deze manier maak je zelf de keuze om je breed of specialistisch te ontwikkelen.

De keuzedelen van leerjaar 1 zijn:

Ondernemerschap
Wil je weten of ondernemen in de marketing iets voor jou is? Kies dan voor deze specialisatie! Je onderzoekt of jij de vaardigheden bezit die ondernemers nodig hebben. Ook helpen we je bij de eerste stappen van het opzetten van een eigen bedrijf.

Journalistiek
Kies je voor deze specialisatie, dan bieden we je extra vakken over creatief omgaan met taal en beeld. Denk bijvoorbeeld aan Creatief Nederlands, Interviewen, Camerajournalistiek. Ook ontwikkel je een eigen talkshow.

Internationalisering
In deze specialisatie krijg je de keuze om in het buitenland stage te lopen. Je leert Spaans en maakt kennis met cultuurverschillen die een rol kunnen spelen als je in het buitenland gaat werken. Overweeg je een tussenjaar in het buitenland of een internationale vervolgstudie op het hbo? Dan is dit jouw keuze!

Algemene Economie
Wil jij meer leren over de wereld van de economie en bedrijfskunde? Het keuzedeel Algemene Economie is ontworpen om je inzicht te geven in de basisprincipes van economie en hoe deze van toepassing zijn in het dagelijks leven en in de wereld van het bedrijfsleven. Je gaat leren over vraag en aanbod, hoe een prijs tot stand komt, hoe bedrijven winst maken en welke factoren hierop van invloed kunnen zijn. Je leert ook ook hoe je economische berekeningen kunt toepassen om later zelf weloverwogen economische beslissingen te nemen voor een bedrijf of voor je eigen bedrijf.

Online Marketing
Wil jij weten hoe je klanten werft met effectieve social mediacampagnes? Hoe online adverteren werkt? Of hoe je met een goede customer journey van iemand een loyale klant maakt? Bij het keuzedeel Online Marketing leer je skills waarmee je de marketingdoelstellingen behaalt door het bedenken en uitvoeren van vernieuwende online marketingstrategieën.

In leerjaar 2 en 3 kun je opnieuw kiezen uit (andere) keuzedelen. Deze keuzedelen zijn of verbredend of verdiepend.

MHBO en versnellen

MHBO

Met de route MHBO bereiden we je gedurende de opleiding voor op een doorstroom naar het hbo. Dit doen we door de onderwijsactiviteiten in leerjaar 3 aan te laten sluiten op hoe er op het hbo gewerkt en geleerd wordt. Daarnaast begeleiden we je in de zoektocht naar een vervolgopleiding op het hbo. Ook zijn er een aantal keuzedelen, die goed voorbereiden op het denkniveau van het hbo.

Versnellen

Deze opleiding kun je ook versneld in 2 jaar volgen. Deze route vraagt wel wat van je! Kun jij zelfstandig leren en goed plannen? Zijn je resultaten bovengemiddeld goed, heb je mogelijk al wat ervaring in het marketingvakgebied en heb je een prima werkhouding? Dan bekijken we gedurende de opleiding samen met jou of de versnellingsroute bij jou past.

Vooropleiding en toelating

Je bent welkom op deze opleiding met één van de volgende bewijzen

  • diploma vmbo kader, GL, TL of mavo
  • havo/ vwo 3 naar 4 (met overgangsbewijs)
  • diploma mbo-niveau 2 of 3

Zijn er extra toelatingseisen?

Voor deze opleiding zijn er geen extra toelatingseisen.

Praktische informatie

Locatie

Australielaan 25, Utrecht

Kosten

Voor deze opleiding betaal je lesgeld als je op 1 augustus ouder bent dan 18 jaar. Verder moet je rekening houden met de aanschaf van een laptop en kosten voor boeken en andere leermiddelen. Daarvoor moet je rekening houden met onderstaande kosten (ongeveer):

  • Leerjaar 1: €340,-
  • Leerjaar 2: €50,-
  • Leerjaar 3: €20,-
  • Laptop: €500,-

Onderwijs- en examenregeling (OER)

In onze Onderwijs- en examenregeling (OER) vind je informatie over de belangrijkste afspraken van jouw opleiding.

Opleidingscode

Opleidingscode Opleidingscode is een landelijke lijst met erkende opleidingen door de overheid. 25727

Studie in Cijfers

Op Studie in Cijfers zie je hoe tevreden studenten zijn over deze opleiding. En hoeveel kans je hebt op een diploma en een baan.

Na je opleiding

Na je diplomering kun je aan de slag bij een bedrijf of organisatie, bijvoorbeeld als medewerker marketing & communicatie, online marketeer, contentschrijver, redactie-assistent, pr-medewerker of socialmediaspecialist.

Ook doorstuderen aan een hogeschool is een optie. Onze oud-studenten kozen voor hbo-studies als: Commerciële Economie, International Business and Languages, Journalistiek, Reclame, Marketing & Communicatie en Bedrijfskunde.

Neem een kijkje bij MBO Utrecht

Echt een goede indruk krijgen van deze opleiding? Bezoek dan een van onze studiekeuze-events

Studiekeuze-events
2 Studenten lopen over de gang op een locatie van MBO Utrecht tijdens een studiekeuze-event.

"Mijn opleiding is een goede voorbereiding op het hbo."

MBO Utrecht student Tarik

Tarik

Student

Talkshow

In de wereld van marketing en communicatie zijn beeld en geluid onmisbare elementen geworden. MBO Utrecht speelt hierop in met het keuzedeel Talkshow. Dit keuzedeel biedt studenten van de opleiding Marketing & communicatie een unieke mogelijkheid voor om praktijkervaring op te doen in de journalistieke wereld.

Meer over het keuzedeel Talkshow

Feiten & Cijfers

Studenttevredenheid

6,6

Slagingspercentage

60%

Doorstroom naar hbo

87%