In januari 2023 bestond MBO Utrecht tien jaar. Op 1 januari 2013 ging MBO Utrecht van start als een kleinschalige instelling voor middelbaar beroepsonderwijs in Utrecht en omgeving. Wat zijn de bijzondere verhalen en momenten uit tien jaar MBO Utrecht?
Toen Mürvet Dogan tien jaar geleden aan de slag ging bij MBO Utrecht, was zij de eerste docent met een hoofddoek. Dat vond Mürvet best bijzonder, want de studenten op school hadden allerlei achtergronden. Een jaar geleden werd Mürvet projectleider van Team Inclusief en zet zij zich in voor een zo inclusief mogelijke school.
Toen Mürvet zelf nog op school zat, heeft zij te maken gehad met negatieve vooroordelen. Op de basisschool kon ze goed leren. Toch kreeg ze mavo-advies omdat haar ouders geen Nederlands spraken. Op de middelbare school gingen docenten er vanuit dat ze geen ondersteuning vanuit huis zou krijgen. Ze kreeg te horen dat het haar daarom niet zou lukken. Terwijl de ouders van Mürvet het juist ontzettend belangrijk vonden dat hun kinderen een diploma haalden. “Mijn ouders werkten allebei heel hard. Mijn vader zei ‘zolang jullie een opleiding doen, ben ik bereid om te werken om het te betalen. Zelf heb ik die kans niet gehad en jullie krijgen die kans van ons om een diploma te halen.’”
Mürvet deed havo “met twee vingers in de neus” en ging daarna naar de pabo. Toen ze tijdens de opleiding een hoofddoek begon te dragen, kwamen daar soms negatieve reacties op. Maar ook ontdekte ze dat ze niet op haar plek was als leerkracht op een basisschool. Een afspraak tussen de overheid en scholen bood uitkomst: als pabo-student kon ze stage lopen op een mbo-school, met de mogelijkheid daar te blijven werken. Zo kwam Mürvet bij MBO Utrecht terecht. Jaren later kwam de vacature van projectleider van Team Inclusief op haar pad. “Ik was heel erg op zoek naar wat meer uitdaging. Ik merkte dat ik stil stond want ik heb heel veel energie en die moet ik kwijt. Ik wil iets op gang brengen!”
Team Inclusief bestaat twee jaar, waarvan Mürvet nu een jaar projectleider is. De visie van het team is om een zo inclusief mogelijk school te zijn waar ruimte is voor iedereen en waar je jezelf kunt zijn op een veilige manier. In de nieuwe strategische koers van MBO Utrecht staan diversiteit en inclusie expliciet benoemd als speerpunt.
Belangrijk in streven naar een inclusieve school is het voeren van open gesprekken met medewerkers en vooral met studenten. Gesprekken over persoonsvorming, religie, de maatschappij en het stellen van grenzen. De ideale inclusieve school, die bestaat volgens Mürvet niet, omdat de doelgroep en de maatschappij continu veranderen. Maar gelukkig kan iedereen volgens Mürvet altijd bijdragen aan een inclusieve school. “Ik zou zeggen van geef elkaar de ruimte, ga het gesprek met elkaar aan.”
Benieuwd naar meer verhalen over tien jaar MBO Utrecht? Bekijk ze allemaal via op ons YouTube kanaal of lees meer op onze nieuwspagina.