Opleiden in de zorgketen: Rivas Zorgroep

5 december 2024

Rivas Zorggroep is een ketenorganisatie. Met het Beatrixziekenhuis, de Langdurige Zorg en de Wijkverpleging beschikt de groep over een compleet zorgaanbod.  Het onderwijsaanbod van MBO Utrecht Op Maat sluit hier op aan. ‘Samenwerking en flexibele in- en uitstroom zijn voor ons  belangrijke aandachtspunten.’

Unieke organisatie

‘De verbinding van het Beatrixziekenhuis in Gorinchem, met 17 woonlocaties en wijkverpleging  maakt Rivas een unieke organisatie in Nederland,’ stelt Jackeline Kool, adviseur leren en ontwikkelen. De zorg van Rivas strekt zich uit over de regio Geldermalsen tot Papendrecht, met Gorinchem als centrale punt. ‘De ambitie is om zo kort mogelijke lijnen te creëren in de zorg voor onze cliënten.’

Mensgerichte zorg

‘Goed afgestemde zorg is de kernkwaliteit van Rivas,’ volgens het jaarverslag 2023 ‘Blik op de toekomst’. Met circa 5000 medewerkers heeft de organisatie een flinke omvang. In de visie staat mensgerichte zorg centraal. ‘Cliënten krijgen één patiëntendossier, dat bij de overdracht van het ziekenhuis naar een andere locatie gewoon meegaat,’ legt Jackeline uit. Uitgangspunten voor de zorgverlening zijn menselijke interactie, liefdevolle bejegening, eigen keuzemogelijkheden en uitstekende zorg en behandeling.

Personeelsontwikkeling

Leren en ontwikkelen zijn voor de organisatie van groot belang. ‘We leiden nieuwe collega’s op tot medewerkers die in de hele breedte van een ketenorganisatie kunnen functioneren.’ Daarbij speelt Rivas in op interne en externe ontwikkelingen. ‘De taken en verantwoordelijkheden van medewerkers in de zorg, zoals verpleegkundigen, helpenden en verzorgenden, veranderen,’ licht Jackeline toe. ‘Ze maken steeds vaker gebruik van digitale hulpmiddelen. Verder leggen wij de verantwoordelijkheden bewust bij de professionals in de teams zelf.’

Eigen verantwoordelijkheid

Er is veel respect voor de zorgprofessionals binnen de organisatie. ‘We geven ze zoveel mogelijk de regie en gaan uit van de eigen verantwoordelijkheid bij de uitvoering van hun vak. Daarnaast is het binnen de ketenorganisatie essentieel om het werk gezamenlijk uit te voeren en daar hoort competentieontwikkeling bij.’ De eigen Rivas Academie heeft 12 medewerkers, deels gericht op de ontwikkeling van alle medewerkers, en 4 trajectbegeleiders die studenten en stagiaires begeleiden.

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Rivas medewerker met cliënt

Bbl-opleidingen

MBO Utrecht Op Maat biedt in een van de verpleeghuizen onderwijs aan voor ongeveer 170 studenten van de BBL-opleidingen Helpende, Verzorgende en Verpleegkundige. MBO Utrecht beschikt over een minischool, met twee grote klaslokalen, een kleiner lokaal, studieruimten, docentenkamers en een groot skillslab om handelingen te oefenen. Naast het reguliere onderwijs krijgen medewerkers van Rivas daar op maat gemaakte nascholingen.

Flexibel onderwijs

Het concept FLOW-onderwijs van MBO Utrecht sluit aan op de behoeften van Rivas. ‘Flexibiliteit is voor ons heel belangrijk. We hebben het concept in goed overleg kunnen aanpassen, zodat het aansluit bij de uitgangspunten van onze organisatie. We willen onderwijs en praktijk zo dicht mogelijk bij elkaar brengen. Experts van Rivas geven ook veel gastlessen op school, bijvoorbeeld over wondzorg en over zorgprogramma’s, om de Rivas-invulling direct mee te geven aan studenten. Het concept Flow-onderwijs, gericht op persoonlijk leren, doorstroming en bijscholing, past daar goed bij.’

Zorginnovatie

Het middelbaar beroepsonderwijs bestaat voor een deel uit keuzedelen. Studenten kunnen zelf een keuze maken om hun vakmanschap in een bepaalde richting te verdiepen. Een van de keuzedelen is zorginnovatie.  ‘In overleg met MBO Utrecht hebben we dit keuzedeel verplicht gesteld,’ geeft Jackeline aan. ‘Een BBL-opleiding bij Rivas betekent dat een student kiest voor een toekomstgerichte organisatie, die innovatie hoog in het vaandel heeft staan. We ondersteunen  studenten bij de toepassing van technische vernieuwingen, zoals heupairbags, medicatie apps en digitale zorg.’

Leven in vrijheid

Het project ‘Leven in vrijheid’ is erop gericht om de bewegingsvrijheid van cliënten met dementie te vergroten. ‘In onze samenleving is lang gezegd dat we deze cliënten achter gesloten deuren moeten verzorgen, voor hun eigen veiligheid. Tegenwoordig denken we daar heel anders over. Waarom zouden we cliënten hun vrijheid ontnemen omdat ze de diagnose dementie hebben?’ De verpleeghuizen gaan daarom over naar een open-deuren-beleid. Daarvoor hebben de medewerkers andere vaardigheden nodig, legt Jackeline uit. ‘Het vraagt in ieder geval vakkennis, communicatieve vaardigheden, reflectie en persoonlijke ontwikkeling. Allemaal ingrediënten in ons onderwijs.’

Praktijklessen

Naast de groepslessen bij de academie is er veel aandacht voor individuele leerwerktrajecten, bijvoorbeeld voor beginnende verpleegkundigen. ‘We willen meer jongeren aantrekken,’ geeft Jackeline aan. Medewerkers komen ook naar de academie om voor groepen praktijklessen te geven. ‘Een verpleegkundige geeft bijvoorbeeld een les wondverzorging. Op die manier brengen we de praktijk weer naar de les.’ Onderwijs en praktijk lopen zo voortdurend in elkaar over. ‘Mijn ideaalbeeld is dat studenten echt op de werkplek leren.’

Lees meer over MBO Utrecht Op Maat en Rivas