Marketing & communicatie / Scratch

Leer marketing en journalistiek combineren! Schrijf artikelen en ontwikkel content om bedrijven te helpen hun merk te versterken.
De opleiding Marketing & journalistiek is een specialisatie binnen de brede opleiding Marketing & Communicatie Specialist. Tijdens de hele opleiding ontwikkel jij één dag per week jouw journalistieke skills. Je oefent bijvoorbeeld met interviewtechnieken en presenteren. Je werkt ook aan het versterken van je schrijfvaardigheid. En je doet ervaring op met het maken van een magazine, podcast en talkshow. Verder ga je aan de slag met verschillende vormgevingsprogramma’s.
De rest van de week verdiep je je in marketing en communicatie. Je leert onderzoek doen naar trends, doelgroepen en ontwikkelingen. Je duikt in de statistieken van websites en social media en leert hoe je op basis van data een marketing- en/of communicatieplan opstelt. En hoe je een boodschap het beste overbrengt, via diverse kanalen. Ook besteden we aandacht aan hoe je marketingplannen beoordeelt en budgetten bewaakt.
Je leert het beste door te ervaren. Bij MBO Utrecht werk je aan échte projecten, met fijne begeleiding. Je kent elkaar, het is gezellig en je ontdekt wat bij jou past. Zo groei jij op jouw manier, het draait om jou.
Beroepsgerichte vakken
Je krijgt beroepsgerichte journalistieke vakken, waaronder: Creatief Schrijven, Vormgeving, Filmen, Monteren, Presentatie- en theatertechnieken. Daarnaast volg je beroepsgerichte marketing- en communicatievakken, zoals Marktonderzoek, Social Media, Calculatie, Online Marketing.
Algemene vakken
Verder krijg je algemene vakken zoals Nederlands, Engels, Rekenen en Burgerschap. En daarnaast: Psychologie, Filosofie en Sociologie. Deze drie laatste vakken helpen je om mensen en de wereld vanuit verschillende perspectieven te kunnen bekijken. Ook leer je hoe je research doet.
Project
In leerjaar 2 en 3 heb je een dag in de week het BIZZNIZZ-project. Je gaat dan aan de slag met het uitvoeren van werkzaamheden voor echte organisaties en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan teksten schrijven of video’s maken. Je bouwt dus meteen al wat ervaring op!
Zowel in leerjaar 2 als in leerjaar 3 loop je een half jaar stage. Je kunt op veel verschillende plekken terechtkomen. Bijvoorbeeld op de marketing- en communicatieafdeling van een gemeente of bedrijf. Maar ook bij een omroep, uitgeverij, multimediabedrijf, ontwerpstudio, (online) marketingbureau, webshop en nog veel meer.
Ieder halfjaar kies je bij deze opleiding een nieuw keuzedeel. Je kunt in totaal drie keuzedelen journalistiek stapelen. Als je er gedurende de opleiding achter komt dat je de journalistieke vakken toch niet zo leuk vindt, kun je ook kiezen voor andere keuzedelen. Bijvoorbeeld op het gebied van ondernemerschap, online marketing, internationalisering of economie.
Met de route MHBO bereiden we je gedurende de opleiding voor op een doorstroom naar het hbo. Dit doen we onder andere door het gebruik van lesmaterialen die ook op het hbo worden gebruikt, maar ook door de onderwijsactiviteiten in leerjaar 3 aan te laten sluiten op hoe er op het hbo gewerkt en geleerd wordt. Daarnaast begeleiden we je goed in je zoektocht naar een vervolgopleiding op het hbo.
Je kunt de opleiding versnellen naar 2 jaar. We bekijken samen welk tempo past bij jouw talenten, inzet en motivatie.
Voor deze opleiding zijn er geen extra toelatingseisen.
Voor deze opleiding betaal je lesgeld als je op 1 augustus ouder bent dan 18 jaar. Verder moet je rekening houden met de aanschaf van een laptop en kosten voor boeken en andere leermiddelen. Daarvoor moet je rekening houden met onderstaande kosten (ongeveer):
In onze Onderwijs- en examenregeling (OER) vind je informatie over de belangrijkste afspraken van jouw opleiding.
Opleidingscode Opleidingscode is een landelijke lijst met erkende opleidingen door de overheid. 25727
Op Studie in Cijfers zie je hoe tevreden studenten zijn over deze opleiding. En hoeveel kans je hebt op een diploma en een baan.
Na je diplomering kun je aan de slag in het communicatievak, bijvoorbeeld als contentschrijver, medewerker marketing & communicatie, webredacteur of socialmediamanager. Maar ook in de televisiewereld, bijvoorbeeld als productieassistent of redactie-assistent.
Een andere optie is doorstuderen aan een hogeschool. Onze oud-studenten kozen voor hbo-studies als: Journalistiek, Creatieve Business, Communicatie, Commerciële Economie. Maar bijvoorbeeld ook Toegepaste Psychologie, Verpleegkunde of een Lerarenopleiding.
Echt een goede indruk krijgen van de opleiding Marketing & journalistiek? Bezoek dan een van onze studiekeuze-events.
Studiekeuze-events"Mijn opleiding is een goede voorbereiding op het hbo."
Tarik
Student
In de wereld van marketing en communicatie zijn beeld en geluid onmisbare elementen geworden. MBO Utrecht speelt hierop in met het keuzedeel Talkshow. Dit keuzedeel biedt studenten van de opleiding Marketing & Communicatie een unieke mogelijkheid voor om praktijkervaring op te doen in de journalistieke wereld.
Meer over het keuzedeel Talkshow6,6
60%
87%